I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är Botten nådd nu eller ska vi sjunka lägre?

Svensk Hiphop - Allmänt

Groupie

2006-06-18 22:09
bojjan Aight, jag hörde från SpT (tror jag), om hela grejen för rätt länge sen. Verkar fett, jag önskar er lycka till!

Det är ungefär en sådan festival jag och Tikkan hade tänkt oss att arrangera, men vi insåg att vi inte skulle hinna med det eftersom et behövs en jävla massa planering.

2006-06-18 22:24
Min spontana tanke är, sluta klaga. Det är fan inte vi lyssnare som ska ta ansvaret att lyssna på era grejer, det är ni som ska se till att göra sån musik som vi vill lyssna på. Ska vi köpa folks skivor för att det är så synd om dom även om vi inte diggar det dom gör? Tror faktiskt de flesta antingen köper skivor eller går på koncerter eller supportar på nåt sätt om dom diggar artitsen i fråga. Jag skulle aldrig supporta nåt som jag inte tycker om för att "rädda branchen". Tror att vissa artister måste växa upp och inse att det inte är lätt att slå, det finns bara en Timbuk, en Petter, ett Loop Tropp etc. Gör er grej och om det slår, va nöjda, om det inte slår, ändra på er så att det slår eller sluta klaga och gör musiken för att NI gillar att göra det.

Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-06-18 22:46
DalastDon P47

det e svårt o få samma försäljningssiffra i sverige för att det e mindre helt enkelt... det går inte att göra som cham. och sälja 1 milj mixtapes. för här finns inte 1 milj. människor som köper ett mixtape. Det e bara att inse fakta sverige e för litet.
Orokanaru otouto yo..... kono ore wo koroshitakuba, urame! nikume! soshite minikuku ikinobiru ga ii.....
nigete... nigete... sei ni shigamitsuku ga ii.

2006-06-18 22:57
Haller med Gogaku till fullo.

Plus:
Sveriges befolkning ar under 9 miljoner. Glom inte det.

Sjalv borde jag inte yttra min oersonliga asikt eftersom svensk hiphop generellt inte faller mig i smaken eller hiphop over huvud taget.

Arligt talat, inse, saker och ting forandras. Hiphopen har hallt pa sen 1970 om inte annu tidigare beroende pa hur man vill definiera den och har varit mode fran och till fran mitten av 80-talet och framat. 20 ar senare kan man inte forvanta sig att allt ska vara oforandrat.

Vad skulle i saga om era far- och morforaldrar sa att allt var hemskt eftersom ingen lyssnar pa klassisk musik langre pa samma skala som forr och att kompositorer inte kan inforskaffa sig levebrod annat an om dom slar igenom med att gora musik for hollywood-filmer.

Vakna! (som jehovas vittnen brukar saga).

Tiderna forandras och konstnarer for anpassa sig.

Och en annan grej ar att "artister" vill latsas vara bade konstnarer med en flamma for det dom gor samtidigt som dom staller upp ett rkav att dom endast gor det om dom ocksa kan fa vara smaforetagare genom deras "konst".

Van Gogh dog utan att ha fa sett nagon rikedom och med ena orat avskuret dessutom. Men han fortsatte. Hej hej och valkommen. Det kallas konst.
Music for film: http://www.nimashams.com
Producent

2006-06-18 23:38
Jag kom att tänka på för 5-10 år sedan när scenen var mindre så anordnades det mer jams med svenska artister. Nu är det bara om man går på en dyr "amerikansk" concert och om man har tur så är det kanske ett svensk förband. Jag kommer ihåg när man kunde gå & se gratis eller billiga spelningar med Phenomena 3, Paragon, Wolf, Ken, Big Fred, Rusiak, Infra-Red & resten av Sherlock. Jag kommer ihåg när Ayo öppnade för Eminem.

PelleV Hur kan man vara under 18 & rösta på Sverige Demokraterna?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Lyricist

2006-06-18 23:51
Bullshit... skivförsäljningen handlar ENBART om möjligheterna att få musiken gratis istället.
Om skivförsäljningen skall öka så måste något nytt skapas, så att det inte GÅR att rippa.

Sen tjänar ingen artist i sverige på skivorna, dom tjänar på spelningarna... skivorna är bara reklam.

2006-06-19 00:01
Fegon_ P19 och da skulle alla glatt och nynnandes byta ut sina ipods mot barbara cd-spelare och en vaska full med cd-skivor, eftersom det inte skulle finnas nagot alternativ! och da skulle det saga boom och alla "dom som inte saljer ett ore skulle helt plotsligt salja guld och ALLA skulle ga pa deras spelningar av den anledningen ocksa och ALLA skivbolagen skulle borja satsa pa hiphop.

skivbolag=foretag

sen nar har folket behovt anpassa sig efter foretagen for att DOM ska salja?

tiderna forandras och foretagens uppgift ligger i att finna nya satt att salja sina produkter. for dom musiker vi snackar om har ar inget annat an produkter.

2006-06-19 00:02
ordet produkt behover inte ha en negativ innebord dock. titta pa usa, dar mesta vi ser och hord darifran ar produkter och anda gillar vi det. sa missforsta mig inte.

2006-06-19 00:05
Solo http://www.scb.se/templates/Standard____ ..
Liten knäpp på näsan =)

Det känns patetiskt att artister ber folk att komma på spelningar.
Ska jag komma för att jag vill eller ska jag komma för att veva händerna mot min vilja för att stärka Profets självförtroende och den "svenska hip-hopandan"? Och jag tankar fan nästan alltid ner album, 2-3 i veckan i alla fall, och faller mig nått riktigt i smaken kan jag då och då om jag har råd tycka att 189:- skiva kan vara värt pengarna. Men det är mycket sällan en skiva är värd 189:-.
Sen blir det nästan ironiskt när den som i den här tråden proppsar mest för att hålla den svenska hip-hoppen levande är kungen av "storpengunderhållning".
Stora variga K.

2006-06-19 00:06
Fegon Tror knappast att man kan ta fram ett medium som inte går att rippa.
Stora variga K.

2006-06-19 00:28
Väldigt sant ^^

Hur mycket supportar ni själva?

Det där med skillsen är sant till en viss del. Det handlar inte bara om hur duktig man är, det handlar också mycket om hur driven och hungrig man är och sen självklart lite tur!
Sitter man hemma och surar för att man inte får några cash för sin passion så är de klart man aldrig kommer att få det. Gör något åt det istället! Gissa hur många konstnärer, artister, sportutövare etc etc som aldrig kommer kunna tjäna pengar på sina passioner? 99% med största säkerhet. Den där sista procenten är dom som jobbar snäppet hårdare eller bara hade tur alternativt hade en sjuk talang sen innan och därmed hade något extra!

Hur mycket jobbar profet för att pusha sin musik? Jag hör mer om Ri-Fa eller Fuckismen än vad jag hör om profet och det är inte bara för jag hänger här på whoa, utan det snackas om dom eftersom dom hörs å syns på ett helt annat sätt. Freestyle battles, demosläpp, mp3:or som pushas hela tiden, filmer, mixtapes medverkningar etc etc.

2006-06-19 00:30
Köper fan inga skivor av folk från Sverige om jag inte känner dem. Svensk hiphop är inte så överdrivet spännande direkt... ^^

2006-06-19 00:34
Gogaku P20

word!
yes ahaya

2006-06-19 00:41
Måste också bara säga att jag tycker det är fett tråkigt att SVU lägger ner. Men jag förstår inte riktigt vad artisters skivförsäljning eller inkomst har med den sidans nerläggning att göra. Jag besökte den sidan regelbundet och läste artiklar eller laddade ner mp3or. Vad mer kan man göra? Tycker inte dom sakerna hör ihop på något sätt.

2006-06-19 00:56
Jag kan bara utgå från migsjälv nu, men jag säger såhär.
jag vill inte ha CDskivor! av flera olika anledningar. det är otympligt och jobbigt när man ska byta låt, mindre överskådligt, och jag har mina högtalare kopplade till datorn.
CDn är utdöende. Den kommer att försvinna inom sinom tid. det är bara att förstå, det är mest domhär dumma jävla bakåtsträvande skivbolagen som inte hajjat de ännu.
vi lever i en marknadsekonomi där allting anpassar sig efter kundens behov, om jag vill a mp3musik så fixar jag det. Den enda musiken jag köpt på CD är svensk musik från RMH och Tinnitus och ted samt lite olika mixtapes, detta gör jag av barmhertighetsskäl, jag tycker såklart man ska kunna leva på sin musik även i sverige.
Det jag ville komma till är att sålänge inte ni (artister/skivbolag) kan ge mig det jag vill ha, så kommer jag inte köpa det. NI måste leverera det jag vill ha. Jag tror att en revolution är nära, skivindustrin måste bara sluta vara så bakåtsträvande och börja blicka framåt istället. se mp3n som något positivt, man får tänka i helt andra banor bara.

Sen när det kommer till svensk hiphop så tycker jag profet är helt ute å cycklar och ska ge fan i att klanka ner på scenen. vems ansvar är det att hiphopen blomstrar? inte kan man skylla på vare sig lyssnarna eller utövarna. se på t ex skateboardkuturen, den har gått upp och ner hurmycket som helst. det är naturligt! hiphopen kommer tillbaka. nedgången beror inte på att folk tankar sönder scenen, det beror på att det är en naturlig sväng i hiphopkulturkonjukturen :)
att som artist/utövare skylla på folket för att hiphopen är risig just nu är som att börshajarna klagar på sktiespararna för att dom inte köper när det går dåligt på börsen.
empires rise and they fall - men det kommer komma tillbaka.

ord.
http://www.kalvinhiphop.com

2006-06-19 01:05
kan vara bra om vi slutar jämföra oss med USA också. no offence men Profet kommer aldrig få några platinapläterade grills och en fet yacht. det är sverige yo, musiker inom alla genrer har det knapert. du måste slå riktigt stort i sverige för att börja tjäna pengar, och den mesta hiphopen i sverige håller inte för att slå stort. hiphop är så jävla mycket större än i sverige och det är bara att inse.

2006-06-19 01:07
Lilli P60
finns fett många som vill ha CD också. eller vinyl.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-19 01:15
javisst! säger inget annat heller...

2006-06-19 01:25
MEN BUHU.

Ni måste förstå att folk inte vill köpa era skivor om det finns bättre skit på andra sidan atlanten. Förstå att ert skit inte kan konkurrera med amerikansk hiphop. SLuta försöka göra sådan musik och gå er egen väg istället, det är de som verkligen lägger ned tid och själ i sin musik som kommer någonvart och inte de som bara sneglar mot smutsiga södern och översätter.

Det var kul i början med svensk rap, men när det speciella med det dog ut krävdes det kvalitet, något som det egentligen inte hade.
Det är därför Snook och Timbuk fortfarande lyckas. De är annorlunda och går sin egen väg i jakt på kvalitet. Inse att du inte bara kan göra musik och sedan hoppas att alla ska köpa. Inse att det inte bara handlar om nedladdning. Det handlar om kvalitet. Mycket som släpps är skit. Folk kommer inte köpa din skiva som du kan rimma på femtonstavelser. Folk kräver mer, de vill ha rytmer och beats. Så enkelt är det, det är så man säljer.

Ni är bara bittra och letar efter enkla bortförklaringar.

Exempel:

Organism 12 = Han släppte en superbra skiva, PPDSMP, men den slog aldrig för han är för komplex och för tråkig för en vardagssvensson. Det är de som köper skivor, inte alla hiphoppare.

Fjärde Världen = har också släppt bra skivor, men deras tjat om nedladdning har bara skrämt bort folk. Dessutom är deras musik för smal. Bounce funkar inte, förort funkar inte. Inte nu länge iaf.

Hela jävla Göteborg = Sjukt talangfulla rappare. Men när svenssons och wannabe gangstas sitter och bruck bruckar och hävdar att de säljer coke på the corner.. då är ni bara de löjliga idioterna som folk skrattar åt. Pinsamma karriärval. Snacka om att gå vilse i sina rapdrömmar. Sveriges sorgligaste exempel då det i grunden är de bästa talanger som finns i detta land. GTY..vad hände liksom.

Paragon = Har han gjort någon låt som inte handlat om antingen hur jävla soft han har det på söder, hur jävla ghetto det är på söder, hur jävla prins han är av staden, hur jävla bitter han är eller om sina sneaks. Shut. The. Fuck. Up.

Malmö = Timbuk är vårt enda glädjeämne nu. AP släppte en skiva som var helt OK, men usel marknadsföring och ännu en gång för smal musik för hela landet gjorde det till en flopp. Men de är ändå nöjda. Tyvärr är Malmös nya scen ganska dålig. Väldigt månag som fallit in i hela Malme mentaliteten med gäng och rån and ghettoshit. Förvänta er inte bitchass av Sveriges förra raphuvudstad.

Sen finns det också de som haft rena rama oturen. De kanske inte bara connectad med folket eller bara haft otur med hits osv. Bl.a. Ison o Fille tänker jag på då som släppte en ruskigt fet skiva sist, men som inte slog trots rätt singelspår osv. Förutom då Ta De Dit som var lite väl mycket smör..

Allt detta är en anledning till att jag inte lyssnar på svensk hiphop längre. Känns så fullkomligt ointressant och outvecklat jämfört med tre år sen. bara mer tjatigt och bittert.

Nu ska jag lyssna på Lupe Fiasco.

2006-06-19 01:43
tycker det skulle vara positivt om alla som håller på med "hiphop" för pengarnas skull(lol?) lägger ner. rakt av.

gud vad skönt det skulle vara! all dynga väck = en massa utrymme för bra musik!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-19 01:47
btw, hur patetiskt är det inte att man går ut o vädjar till folk att "supporta" kulturen! LOL vilka bakåtsträvare!

2006-06-19 01:57
Croccot: bakåtsträvare för att man supportar kulturen? det där var antingen ett rätt ignorant uttalande eller behöver det mer förklaring. eller kanske ett skämt jag vet inte.

Sociopat visar en stark punkt eftersom fett många tänker så. Jag gillar t.ex inte så mycket svenskspråkig rap (sorry jag tycker det bara låter lite oskönt). Bottom line är för att kunna lyckas inom svensk hiphop ska man ha låga förväntningar på vad man kommer tjäna och man ska inte ge upp.

2006-06-19 02:17
Jag tycker folk borde sluta klaga och bara "go with the flow" istället. För det här leder ingen vart. Sverige är underligt land med en jävla massa fittiga mentaliteter. Allt för mig.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2006-06-19 03:25
Håller med Gogaku, helt klart. Slår saker och ting inte finns det en anledning, för lite personer tycker din shiet är bra. Lägg ner eller gör om, inte mkt o gnälla om. Folk ska hooka med någon som har en studio o spela in sina grejjer för att imponera på omgivningen när man rappat ett par månader å sen släpps 10skivor från 10 rappare varav 7-8 är raktigenom ogenomtänkt skit. Har man inte talang så får man inse det och gå vidare eller försöka utveckla den.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-06-19 07:08
"Fjärde Världen = har också släppt bra skivor, men deras tjat om nedladdning har bara skrämt bort folk"
^Lögnhals...
Fjärde Världen: "Folk skyller sin keffa karriär på hembränning", och "...Släng en slant, tjacka cdn, fuck it gör som du vill, är du pank ladda ner den".

Äckligt synd att SVU läggs ned.
Men men.. Botten är inte nådd.

Supersci, AFC, Max Peezay, Snook, Highwon, Afasi, AP, Looptroop, Paragon m.fl... Fan det händer ju nu. Scenen blomstrar om man ser till skivor och mixtapes som kommer ut.
Och jag har inte så bra koll på på Sverige, men det jag läser på nätet ger nog bilden av att det ordnas mycket jams och konserter.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-06-19 07:50
Jag måste säga att det är synd att svenska hiphoppare är så fattiga, men det är ju skitsvårt att få tag på några sikvor, de säljs ju inte ens i vanliga skivaffärer, man måste ju beställa dem från internet, därför så bir det typ bara en enda skiva i månaden, snyft.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-06-19 11:16
crew///

Halva deras skiva babblades på om nedladdning och om hur fattiga de äär. Sekken thautz skriver en massa bullshit här på whoas politik forum om nedladdning och att folk som gör det är bortskämda snorungar osv osv...

2006-06-19 11:21
Kul att se att debatten väcker känslor och engagemang hos så många!
Det visar ju att folk bryr sig!

Till att börja med vill jag säga att detta handlar inte om mig personligen så lägg ner det ! Det handlar om kulturen i sin helhet, alla elementen och alla som är aktiva och faktiskt förtjänar mer än de får!

Det blev mycket snack om pengar och det verkar som att en del vill missförstå mig med vilje och tror att jag menade att alla rappare ska bli miljonärer, och det över en natt- självklart inte!
Men DalastDon är inne på rätt spår när han säger att för att indiescenen ska fungera så vill det till att man får en slant för de få exen som det finns potential att sälja!

Vi kan väl konstatera att det går hyfsat för tex Petter och Timbuk. Men dom får ju bara betalt för 1 av 10 skivor! De andra nio är ju nedladdningar!
Hade alla istället betalat en liten slant för det vill ha/lyssnar på/laddar ner/ m.m. så hade det nog gått ännu bättre för dom och de hade haft råd att tex signa andra artister mm!

På det viset måste kulturen byggas!

Profet

2006-06-19 11:25
...kan tillägga att ett bra exempel som inte handlar om pengar (för er som hakat upp sig på det) är tyvär svenskunderjord.com

Den läggs ner bla för att det saknas engagemang från oss besökare!
Riktigt sorgligt!
Profet

2006-06-19 11:29
man stödjer väl BRA artister.

profet och large money är exempel på värdelösa artister/producenter.
Poet

2006-06-19 11:40
Hur jävla långt ska det behöva gå innan sk "hiphopare" står upp för sin kultur på allvar!

Men det är det som är grejen, ingen i Sverige vill påstå att det är hip hopare. De skäms lite när det säger att de är hip hopare. De tycker att hip hop är något man växer ifrån med tiden.

Fuck you säger jag till alla fake hip hopers.
At the gates of Eternity...

2006-06-19 11:57
co-signosaurus på BC99

2006-06-19 12:12
håller med moderator helt och hållet...känner folk som håller på men helst inte vill prata om det...för övrigt tror jag det bästa för svensk hiphop skulle vara om t.ex. organism 12 afasi och timbuktu gjorde en colab som var riktigt jävla grym och får mkt hype..tror att det är viktigt att flera artister visar upp sig så intresset väcks i de stora massorna...men vafan...det är inte vårat fel att det är som det är idag...jag tror det är så att antingen hatar man hiphop eller älskar det...
http://www.myspace.com/noodlestyle

2006-06-19 12:51
profet P26

Varför Gråter du för?..
Varför går du inte samma väg som Timbuk2 och gör popmusik med svängiga refränger alá Markoolio? ..

det är då du säljer, då små kidsen kommer köpa ditt shit, då du blir bjuden på nrj i kungsträgården och the voice grej i kungsträgården ..

det är upp till dig att göra "bättre"(om man nu vill kalla det så) musik än "hiphop"

"pophop" säljer alltid.

2006-06-19 12:52
Ligger nog mkt i vad PelleV säger faktiskt... själv står jag gärna framme o diggar när andra akter kör även fast jag rappar själv...

Men sen äre ju så att folk vill ha nått dom kan relatera till och markoolio är fortfarande den rappare som sålt mest i sverige
Lyricist

2006-06-19 12:56
SVU, Betala för musik och jamns är Dåtid.
Whoa.nu, frizon.info, Nerladdning Är vad dagens ungdomar vill ha.

Det får ni acceptera för nerladdning kommer aldrig försvinna.
Sidor läggs ner, folk orkar inte styra upp jamns längre osv

Men hiphopen dör inte för de. för att hihop ska leva vidare behövs inte jamns. Keffa artister på CD. jag har 12 gig hiphop på datorn inte betalat för ngt ? sista skivan jag köpte var när jag 12 bast det var Organism 12 - Bakom Kulisserna vilket jag tycker är en värdelös skiva och att jag någon gång ska köpa skivor igen e helt omöjligt.
för jag har inte råd att lägga ut 20% av det jag tjännar i månaden på en CD-skiva och för att ngn snubbe ska få de lite bättre bara för han kan rappa ? Ni borde stödja 3 världen istället då gör ni något nyttigt av era liv.
There shouldent be no war between humanity.
Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset
är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen

2006-06-19 13:07
man köper skivor från dem artister som man vet är bra, man "vågar" inte lägga ut 150kr på en skiva där en okänd rappare gnäller på kassa beats.

jag lyssnar först på någon gratis mp3 från artister, gillar jag den så köper jag hans skiva också
yes ahaya

2006-06-19 13:18
Okej, jag har insett att jag haft fel hela tiden!
Tack till alla er som förklarat hur det ska vara!

SJÄLVKLART måste artister, breakare, DJ:s och andra finna sig i att fansen inte ska betala för sig! Shit va tänkte jag på!!??
Det är ju tidens melodi helt enkelt! Så borde det vara för dom som kör taxi också! Jag ska åka gratis! Och nästa gång jag går till läkaren så tänker jag INTE betala! Varför ska folkl ha betalt när dom jobbar! Det är så det funkar numera helt enkelt!

Jag antar att alla ni som inte vil betala för er och tycker att vi artister ska jobba gratis också LEVER SOM NI LÄR och INTE vill ha lön på ert jobb eller???

BC99: Jag tror att du är inne på nått viktigt som måste förändras!
Profet
Lyricist

2006-06-19 13:23
Men vafaen du gör väl musik för att det är kul och få ut dina känslor ?

Bara för att någon har fått talangen och kan rappa tycker jag inte han ska tjänna massa pengar på de.
There shouldent be no war between humanity.
Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset
är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen

2006-06-19 13:30
Läkare står nog inte och gnäller om dom inte blir anställda av sjukhuset för att deras meriter inte anses vara bra nog.
Fatta att det är kultur du sysslar med. Kultur! Får du inte tillräckligt många besökare till din spelning är du helt enkelt inte tillräckligt intressant.
Stora variga K.

2006-06-19 13:41
profet, själv ser jag inte rap som ett jobb utan som en konstform som jag vill att så många som möjligt ska ta del av. Men jag köper skivor om jag verkligen gillar artisten och går på så mkt jams jag kan för det är där det verkligen händer så att säga.

Sen trodde jag du hade en annan inställning som gett ut en skiva helt gratis för nedladdning osv?

2006-06-19 13:47
profet P26

Du kan inte jämföra Musik med Läkare..

Musiker/artister är inget yrke det är en hobby. och om man klara av att leva på sin hobby då är det ett + .

Men att tro att man ska få månadslön och kunna få mat på bordet varje månad för att man sjunger/rappar då tar man i lite väl mycket..

ta en pilsner och stick till din lokala karioke(stav?) maskin och dra en truddelut.

sen när du vaknar så kan det vara dax att gå till ica och jobba kanske?, för mat på bordet måste man få på något sätt, och som musiker i sverige kan du glömma.
Groupie

2006-06-19 14:11
profet Det handlar ju inte om att ni inte ska få betalt, självklart ska man få betalt för sitt arbete. Men man måste förstå att det är inte alla som klarar av att leverera sådan kvalité, visst handlar det om kontakter etc också, men om man har vad som krävs får man fortfarande uppmärksamhet. Ta t.ex Snook, dom dök upp i stort sett från ingenstans och har nu gjort sig ett stort namn.

Jag ansar inte heller att du kan jämföra att köra taxi med att rappa/göra musik. Att köra taxi är ett slitigt jobb med relativt dålig lön om jag förstått saken rätt, och många som kör taxi tror jag gärna skulle vilja ha ett annat jobb men dom gör vad som krävs för att sätta mat på bordet istället för att bitcha om det.

Tänk bara på alla högupbildade invandrare som inte får jobb och istället får köra taxi eller jobba på pizzeria, när de egentligen skulle kunna vara universitetslärare eller läkare, inte fan gnäller dom.

Jag tycker inte heller att rap kan jämföras med arbete då rap i främsta hand är en uttrycksform, ett medium för att förmedla sina känslor,tankar,värderinga etc. Det är något som oftast börjar som en hobby, tillskillnad från t.ex läkare där man måste gå en lång utbildning. Ger man sig in i rappen för att tjäna pengar är man helt fel ute, man ska ge sig in i rappen för att man älskar det man gör. Och där ser jag skillnad mellan vanligt arbete och rap de som arbetar har gjort sitt val, de går den säkra vägen, de får sin inkomst men kanske inte kan följa sina drömmar. Medan rappare väljer en lite mer osäker väg men följer sina drömmar.

Hur skulle det vara om ni skänkte en tanke till alla dessa "svenssons" som släppt sina drömmar, istället för att sitta och gnälla om att ni inte kan leva av er passion. Att kunna leva på sin passion är en lyx som är få förunnad, vare sig man lever glamouröst eller precis har råd att klara hyran och överleva.

2006-06-19 15:07
Musiker är väl för fan ett yrke? :S
Groupie

2006-06-19 15:09
GAIA Jo självklart är det ett yrke, jag vill på intet sätt förrringa musiker. Det var inte meningen med mitt inlägg, men bild av det hela är att man oftast går in i musiken för att man gillar det, vilket oftast inte är fallet med t.ex städare, där handlar det nog mer om att man inte har något val för man behöver pengar

2006-06-19 15:24
Det är ju tyvärr inte bara hiphop och musik som har problem med detta. Samhället ser folk som håller på med estetisk verksamhet som lite barnsliga, lite naiv och lata. Det pågår ju just nu en stor debatt om konstnärer som målar som inte får ett skit för att ställa ut på gallerier m.m fast de lagt ner 200timmar på varje tavla som hänger där inne, o
svenska konstnärer har inte ens problem med nerladdning.

Tror helt enkelt det är samhällets uppfattning om att folk som får hålla på med det dom tycker om inte ska ha betalt för det utan bara vara glada för att dom fåra göra vad de tycker om. Jag tror inte att det BARA är nerladdningen som är boven i dramat utan uppfattningen från de som laddar ner musik att musiker och konstnärer inte är en riktig yrkeskår och således ej ska ha betalt.

Spelar man fotboll, hockey eller annan typ av sport, DÅ jävlar ska du ha 50miljoner om året för att göra vad du älskar, men rappar du, då gör du detta pga att du är för lat för att plugga/jobba å DÅ jävlar ska du inte ha några pengar. Det handlar i min mening om att förändra hela samhällets syn på de som håller på med estetisk verksamhet, både samhället utanför "hiphopkretsar" och inne i kretsarna.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-06-19 15:32
kan inte alla artister typ, göra en låt som rullar fram, sedan bara göra tung hiphop för övrigt på sin skiva, så man kan lura in lite personer i hiphop :)
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-06-19 15:36
håller med profet till 99% ..alla som säger emot har dåliga bortförklaringar eller påståenden för att hävda att de vill spara sin veckopeng till "viktigare" saker..

folk som stöder svensk hiphop idag, gör det med 100 album i mp3format, går inte på jams för mp3or är billigare att lyssna på, kan inte unna någon nått för vi bor i janteland osv..

www.catapultsent.com
www.myspace.com/nekkidee
Groupie

2006-06-19 16:05
DjBrunte Det kan jag hålla med dig om, och jag inser väl att jag själv uttryckte mig lite dumt och respektlöst i mitt inlägg. Men för att undvika missuppfattningar, jag anser självklart att artister ska få betalt för det jobb de lägger ner, inget snack om saken. Jag supportar så mycket jag kan, och jag tycker idrottsmän har alldeles för mycket betalt, det har jag alltid tyckt.

Jag ser inte rappare konstnärer som lata etc, jag tycker dom ska få respekt för att dom vågar gå sin egen väg och verkligen försöka. Min mening är inte att klanka ner på någon person eller yrkesgrupp.

Men det jag känner är att det är främst artister som gnäller, vilket jag tycker är en aning bortskämt. Man måste se världen för vad den är, och inse att man inte kan sitta på arslet och gnälla utan göra något åt saken.

Men jag håller med dig om att mentaliteten måste ändras

2006-06-19 16:09
Den dan alla rappare lägger energin dom lägger på att klaga på att langa dope tracks kommer folk säkert köpa. Men så länge ni sitter här och klagar kommer ingen köpa, tyvärr.