4-Ce - Problemet med att anordna en hiphopfestival eller liknande är dels att det kan bli svårt att få tillstånd p.g.a. ryktet om hiphopparnas gangsterattityd och dels (när väl tillståndet finns) att hiphopparna har så mycket gangsterttityd att det nog skulle bli en massa representande och bråk mellan folks "crews". Har hänt förr, kommer hända igen : / Men skulle ändå vara kul med en endagsfestival eller så :) Kisen - Han är redan nämnd :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Hoodsfred är ju mycket hiphop, har en del pop också, men mest hiphop! Riktigt trevlig festival också!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Det stora problemet tycker jag är att folk är rädda för att det ska bli bråk på jams, Som ni säger, Svensk hiphop har varit jävligt bra, Ett stort nederlag för svensk hiphop var att fjärde världen splittrades, DOm har varit väldigt viktiga för utvecklingen inom svensk hiphop tycker jag,
haha fan va småkåt jag blev!<br><br>Brodin1
varför kan inte våra rappare skaffa ett jobb och typ rappa på sidan??
Soderomsodergraff.blogspot.com
bilring: Ska du släppa album, göra musikvideo, uppträda och så vidare.. Så behöver du mera tid än din fritid på kvällarna efter jobbet. När man har arbetat en hel dag så är man väldigt ofta ganska trött efter jobbet, vilket kan bidra till att många slutar mer rap, för att plocka ett välkänt exempel, Leo från MBMA som jag har för mig slutade i gruppen för att satsa på arbetet och ha en stadig inkomst.
http://www.innuce.nu
men låt alla "kids som äger en keps" rappa om dom vill, kanske kommer det en riktigt bra rapper ifrån skaran med keps-rapparna. alltså att det idag finns underlag att rappa för varenda unge som vill det är bara bra för en av dom kommer att bli stor. jag tex rappar och drar interna skämt som bara mina homies och alla som bor i vårat lilla ghetto förstår för jag rappar för att det är roligt annars hade jag gjort seriösa låtar ist, men det finns seriösa rappare som är väldigt underground och som sagt någon/några av dom kommer bli kända. så hiphopens framtid är en datamic, fruity loops, adobe audition och en unge med keps. p.s. för er som är uppmärksamma och vill klaga så kan jag redan innan försvara mig och säga att min presentation är rejät oseriös.
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)
Kristianstad står upp för hiphopen, här anordnas det jams och liknande med jämna mellanrum!
C. Mag... livin' my life in the fastlane
Profet NI SOM SEN ÄR INNNE PÅ SPÅRET ATT DET SOM FOLK LADDAR HEM ÄR BULLSHIT OCH INTE VÄRT ATT BETALA FÖR KAN JU LÄGGA NER DIREK! FOLK LADDAR JU HEM MYCKET FILM, MUSIK, MM FÖR ATT DOM VILL HA DET OCH TYCKER DET ÄR BRA...! Jag laddar hem musik dagligen, allt från rap till indiepop. Mycket av det jag laddar hem är jag nyfiken på och laddar hem för att lyssna på.
Unweaving the rainbow.
blev lite fel, fortsätter här. Dessa album jag är nyfikna på brukar oftast vara riktigt dåliga och inte köpvärda på något sätt. Men då och då kommer ett riktigt guldkorn upp, något som är värt att köpa. Detta händer dock jättesällan. Svenska rapartister måste inse att det de gör oftast inte är konkurrenskraftigt nog att mäta sig med bra amerikansk rap. Och varför ska jag köpa en svensk skiva jag inte ens gillar, när det ofta finns amerikanska skivor som är mycket bättre? För att stödja scenen? Visst, det låter fint men jag vill inte heller slösa mina småpengar på saker jag inte gillar. Sen finns det mycket andra roliga saker med rappare som klagar på att de inte tjänar några pengar på sin musik. Jag arrangerar div. saker och när jag frågar halvkända rappare i stil med Profet hur mycket de tar för en spelning blir summan löjlig. Ni har valt att hålla på med musik då måste ni kunna tänka er att offra er lite för det. Och, om ni gör bra musik så kommer det slå, no doubt. Kolla t.ex. på Snook, vad jag har hört så tar de cirka 50 000 kr per spelning.
Unweaving the rainbow.
Personligen så skulle jag gärna se Hip-hopkulturens utveckling ta två steg tillbaka innan det tar nästa steg fram.
LePlan: Skillnaden är att just pizzor är ett ytterst materiellt ting, mp3 är information. Koder.
Unweaving the rainbow.
Vart kan man köpa hur mycket pizza man vill för 100 kr i månaden? :O
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)
är det den profet som rappar i ingen refräng? För i så fall är det förståligt att hiphopen är död, du rappar ju så grov skånska att den måste översättas!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Jävligt bra sagt! Vad fan är d som händer?!
CLEANR QUEENR DONT EXIST!!!!!!!*
Mabande Jo det var kanske lite fel uttryckt av mig, vad jag menade var väl mera att dom inte suttit och gnällt på internet och droppat en massa kassa MP3or i Audioforumet. Utan de kom i stort sett (för den stora massan) från ingenstans och de hade suttit och slipat sina skillz innan dom slog igenom.
Vill börja med att säga att jag tycker att det sägs mycket bra saker här inne! Men jag undrar om en del av är är så jävla korkade som det verkar eller om ni bara spelar? Profet hit och Profet dit - Ja, det var jag som startade tråden men den handlar fortfarande INTE om mig och min karriär! Tråden handlar om svensk hiphops framtid! Så vad ni tycker om låtar som jag gjort för 5-6 år sen det skiter jag fullständigt i! "Man ska inte göra det för pengarna" - Men snälla! Majoriteten gör det INTE för pengarna, vi bor liksom i Sverige och det utesluter STORA pengar! Om man skulle göra det enbart för pengarna så skulle man inte palla mer än en timme pga av alla haters. Men däremot så måste man ha pengar för att kunna försörja sig! Fattar ni inte det! Lever ni snorvalpar fortfarande på morsan och farsan hela bunten eller?
Profet
Profet * "Lever ni snorvalpar fortfarande på morsan och farsan hela bunten eller?" - De flesta i den här tråden är nog på ett eller annat sätt inte ekonomiskt oberoende av sina föräldrar :) Skulle du vara intresserad av att vara med i ett kontaktnät för folk som vill "ge något tillbaka"? Det jag tänker på är alltså helt enkelt en lista med folk och vad de kan hjälpa till med oavsett om det är billig pressning, flyerdesign, beats, spelningslokal eller något annat. Punkarna klarade det ju i början av 80-talet, så då borde väl hiphopparna klara det nu? :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Sveriges hiphopscen suger do da do da! Ingen kommer att tjäna pengar här do da do da =D Om max 5 år dör vi ut helt :) Och good riddens säger jag bara eftersom det är folkets eget fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag misstänker att DalastDon inte skulle vara intresserad av en sån lista :) 10-4, over...
profet P26 Skojar du eller?. Hela denna topicen handlar ju enbart om att du inte får pengar för DIN musik. Den som gav/Gett sig in i svensk hiphop och trott att man kan "tjäna cash" eller förlåt jag menade "kunna leva på det" den drömmer. om du nu har kämpat i så många år och sett att du inte ens kan få mat på bordet, är det inte dags att lägga ner musiken då? och börja plugga eller hitta ett jobb? .. kan lova dig att du tjänar mer i sverige per år (säkert månad) att vara soppgubbe än vara svensk hiphop artist. (och soppgubbar tjänar bra i snitt).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
* "Det är därför att så många är lata och inte accepterar att man inte alltid kan göra som man vill som det finns förtryck i världen." - ...och detta från samme kille som kritiserar att folk gör politiska låtar :D 10-4, over...
Mabande: Jag supportar profet i inlägget my dude! Men det krävs inte mycket för att inse att sverige suger och inte har någon marknad. Danmark som är hälften så litet som sverige pushar för hiphop tio gånger mer än vad vi kommer någonsin göra det är lite sorgligt -_-! Det är samma skit på tv gång på gång skivbolagen investerar inte och när de väl investerar är det någon sopa som inte kommer någonvart... De andra som försöker kommer inte ut eftersom mycket görs independent och ni vet själva hur nerladdning dödar independent bolagen.
DalastDon - Så för att independentsläppen dödas av fildelning hoppas du att svensk hiphop dör ut? Känns som en logisk vurpa där någonstans... men men :) Skulle du vara intresserad av att medverka i ett sånt kontaktnät som jag beskrev ovan? 10-4, over...
Men det var ett evig jävla gnällande, det finns mycket vettigt som sägs i denna tråd, men det känns som att de som kommer med kritiken av scenen inte har kommit med särskilt mycket konstruktivt själva. Om det nu är så att scenen är utdöende och alla är så jävla kassa och osupportande vill jag veta, vadfan gör ni för att pumpa in syre i scenen? Allt jag ser är gnäll inte något konstruktivt, Mabande försöker komma med ett förslag, men vad gör ni? Totalignorerar det, ni beter er lika bortskämt som de "snorvalpar" ni snackar om. Kliv ner från era höga hästar och sluta gnälla som några jävla 3-åringar.
SPÖKET: (och till alla andra som tror att detta handlar om mig och pengar!) Tänk nu efter lite innan du skriver! Tror du helt ärligt att jag skulle göra en EP med Professor P och ge bort den GRATIS om jag gjorde hiphop för pengarnas skull? Knappast! Ska det va så jävla svårt att fatta att detta INTE handlar om mig. Självklart drar jag in pengar på andra sätt, vad trodde du!? Men för den sakens skull är det INTE rätt att blåsa artister på de cash dom förtjänat! MABANDE : Skitfett!! Tänk om andra kunde försöka vara så kreativa istället för att bara sitta och ladda hem och förstöra för andra och sig själv! Under förutsättning att det drivs seriöst och att det där finns seriösa medlemmar så kan du räkna med mig!
Profet
listan är jag/vi illizit muzik intresserade av, vi gör redan bland de billigaste cd press tjänster som finns i sverige, bara att holla för prislista och info, be easy
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Sjunk gärna lite lägre, inte mig emot. Nej men ärligt talat, sluta blåsa upp allting. Hiphop är nada i Sverige, lev med det.. Man kan inte tvinga folk till saker. Vill hiphoppen växa, så gör den det.. så småningom
Jag tror att fronda kommer lyfta upp "hiphop"-sverige. samma som petter har gjort länge. Anledningen är att fronda inte kör den hiphopstil som jag och de flesta andra hiphopfans gillar utan han gör blaskig, enkel och dålig(ursäkta ordvalen, frondafans) hiphop som mer låter som pop. De som inte är "riktiga" hiphopfans gillar honom och det är bra! Det kan få vissa att öppna ögonen (öronen kanske är bättre men skitsamma) för hiphop och de som öppnat ögonen (/öronen) för hiphop kan då lyssna på och stödja våra svenska hiphopare som tex max peezay, organism12, pst och kanske mindre kända whoa-rappare, om dom inte laddar ner all musik förstås. Länge leve hiphopen! även om fronda inte är bra så är det bla. han vi kan tacka för att hiphopen kommer överleva! Fortsätt fnaska, Fronda!
profet - Jo, tanken är väl att det ska hållas hyfsat professionellt så att det inte blir MC Mabande spammar alla för att fixa schyssta collabs ;) Listan ska funka via inbjudningar / ansökningar, så att inte vem som helst kan börja skicka grejer. Folk får langa med en liten portfolio / meritlista så att man vet vad de kan erbjuda och även ungefärlig prisklass. Antingen kan man maila listan och fråga, eller så kan man göra en sökning på folk för att se om någon kan hjälpa en med vad det än är. Det jag främst kan bidra med är att försöka styra upp så att det inte blir spam och även så att eventuella konflikter hålls utanför listan. Jag skickar lite mer detaljer till dig och mayornas :) 10-4, over...
Mabande Måste säga att jag är lite intresserad att stå med på listan som "designer", jag är dock inte världsbäst, men jag har en liten porfolio om du skickar mer info. ManiaZee Jag håller inte riktigt med dig, jag förstår din poäng, jag brukar använda en liknande om ex. 50 cent. Men jag vet inte om jag tycker att den går att tillämpa på samma sätt om fronda. Han var bra (enligt mig) en gång i tiden, jag kan erkänna att jag faktiskt lyssnade och diggade honom. Men nu när han börjat med (eh) markoolio-rap (en generalisering) så är det inte särskilt många "riktiga" hiphopare som egentligen diggar hans grej längre. Så långt är det ingen fara, problematiken kommer i det att dom som då inte är insatta de förknippar honom väldigt mycket med rap och hiphopkultur och tänker kanske att många är som honom. När samtidigt många "riktiga" hiphopare väljer att ta avstånd från honom. Eftersom då många förknippar hiphop och hiphopare med den typen av rap så väljer många att inte kalla sig hiphopare och ta avstånd från det, vilket diskuterades tidigare. Alltså får vi då den effekten att de som lyssnade på hiphop tidigare tar avstånd från hiphopen samtidigt som de yngre som börjar lyssna på t.ex fronda (och till viss mån Snook) får en felaktig bild av hiphopen och därför kanske egentligen inte kommer tillföra särskilt mycket till scenen eller bidra och supporta andra. Allt vi får är istället äckliga drägg som tror att dom är hiphop och balla.
asså fatta svensk hiphop är inte död , den är inte stor , den kommer tex alldrig bli lika stor som i usa me tanke på att svenska inte är ett språk som alla kan , och att vi har en liten befolkning? just a thought
Wanna brawl dog my team love the sports<br> 26 november kulturhuset
killen - Jag skickar ett meddelande :) 10-4, over...
Trist som fan att SvU är död ja :/ Även heder åt grabbarna som drev svendetta.com fastän den är död för nu bra många år sedan.
Lyricist
2006-07-05 01:57
killen P18 u took the words out of ma mouth!
VARNING - LÅNGT - men läs gärna Det som är surt är när duktigt folk lägger ner på grund av att det inte finns nån framtid inom hip-hopen, folk som är jävligt duktiga. Jag känner svenskar och amerikaner med otrolig talang men som inte kan hålla igång det längre för att det inte går, jag tänker inte nämna namn men det kan mycket väl vara folk ni känner till. Folk som för några år sedan kunde hustla plattor och gå runt på det. Förut fanns det en härlig jävla undergroundscen, det handlade aldrig om miljoner, men folk slapp jobba 8-17 och sen förväntas spela in grymma låtar, för att det fanns spelningar och folk köpte skivor. Tror ni rappare spenderar tid att klaga på nätet istället för att göra låtar (som nån sa) - NEJ - rappare spenderar tid med jobba på 7-11, langa knark eller sitta på ett kontor, whatever.. folk kan i lugn o ro lyssna på musik när dom vill, på bussen till jobbet, hemma på kvällen - att göra musiken är ett jävla jobb, klart fan att man älskar det, man skulle inte göra det annars, men tro inte att allt är frid o fröjd. Man måste ha nånstans att spela in, om nån proddar kanske dom vill ha en slant för beatet osv, allt handlar inte om att trycka upp en skiva. Men visst, om folk är nöjda med att lyssna på folk med data-mic som rappat i 3 månader och fortfarande lever med drömmen att bli superstar så kan vi väl likaväl låta alla artister med potential eller dom som har jobbat hårt dö ut, vad ska vi göra åt saken om kunden alltid har rätt?! Jag säger inte att mp3 är fel, mp3 är grymt, smidigt o skitbra, men attityden att allt ska vara gratis osv är helt fucked up. Om cd är så stenålders o omodernt så får man komma ikapp tekniken o hooka så att man kan tjäna pengar på mp3 isånnafall, för hela vårat samhälle är uppbyggt på kapitalism och om kulturutövare/skapare ska exkluderas ur detta så fungerar inte hjulet. Isånnafall får staten lägga på tyngre skatt på internet osv som sen kulturutövare kan ta del av (något slags stim-system). Folk vill ha kvalitativ kultur och det handlar inte bara om svensk hip-hop, att svensk hip-hop ens existerar visar att det finns intresse för en scen, så inget mer om att den är överflödig. Nedladdningar påverkar det vet vi alla - folk gillar det som är gratis. Lite fakta Ayyyday - ca: 5000 nedladdningar på SVU på några veckor (Jag vet att många många diggar låten och därför skulle kunna anses som potentiella köpare, även om dom inte direkt blir det) Det mesta jag har sålt i skivväg är runt 500 ex. vilket är ganska mycket i dagens skivklimat i sverige. Det är 1/10 av de som laddade hem låten. Ganska ok ändå, men vi sålde skivan på gatan till folk som till största sannolikhet inte hade hört eller laddat hem låtar. Vilket gör att 1/10 av nedladdarna inte alls köpte skivan. För att komma upp på Svenska hip-hopförsäljningslistan nu för tiden krävs det ungefär att man säljer 10 ex på en vecka - 10 JÄVLA EX. Jag låg på 15:e plats för 2 veckor sen, jag har inte sålt några massor. Det krävs ingenting nu för tiden, för folk köper inte skivor. JANTELAGEN - Det stämmer stenhårt, folk i sverige kan inte unna folk som är duktiga särskilt mycket. Och det är ytterst fult att vara ett hip-hopfan. I byn där min farsa bor i Frankrike får jag skriva autografer, dom ser mig som en rockstar, det e flippat för här i sverige är man en average joe som vissa anser kan rappa. Det är helt annorlunda mentaliteter. Sverige är inte ett artistvänligt / framgångsvänligt klimat att jobba i. Hip-hop kommer kanske aldrig komma nånvart i sverige, sen vems fel det är kan man diskutera, är det lyssnarna eller rapparna? är det bolagen eller mp3'or.. vem fan vet. Klockan e mycket, jag e trött och jag har säkert svamlat, men hoppas jag har fått ur mig nått viktigt iallafall
Tank_Marwin P26 instämmer mayn
Enigma has spoken!
"För att komma upp på Svenska hip-hopförsäljningslistan nu för tiden krävs det ungefär att man säljer 10 ex på en vecka"?? Med risk för att citera Comicbook guy i Simpsons: There is no emoticon for what I feel... men det kan nog sammanfattas med ett dämn... : / 10-4, over...
När man läser om hur "hip-hopen håller på att dö ut" osv pga att folk inte vill/kan betala för musik kan jag inte låta bli att fundera över varför det är så självklart att just musiker skall ha rätt att leva på sitt skapande. Jag hör inga graffitimålare klaga, trots detta vet jag inte en enda målare som tjänar några pengar på sin konst. Inställningen är istället att köra stenhårt på sin egen linje, inga kompromisser, bara göra det man själv brinner för. Vinsten är att få känna sig jäkligt nöjd med sitt skapande och glädjen består bla i att se någon stanna upp i sin vardag, betrakta en målning och tänka till. Det är knappast gratis att måla och tacken är inte alltför sällan handfängsel och böter. Såg att någon var inne på samma linje längre upp i tråden och jag tycker faktiskt inte att det är en speciellt konstig jämförelse. Missförstå mig inte nu, jag är den förste att skriva under på att kultur behövs och att varje musiker, dansare och konstnär är minst lika viktigt för samhället som vilken annan arbetare som helst, om inte viktigare. Varför inte införa en medborgarlön så slipper vi hela den här diskussionen?
There's three things that keep me from being a Nazi/ I'm black, a fag, and my dad's Liberace!
fluffypuppies - Du jämför mellan två olika konstformer under olika premisser, så då blir det två olika svar:
1) Skillnaden mellan graffare som fösöker sälja målningar och rappare som försöker sälja skivor är att det inte är så särdeles ofta som en målning blir "stulen" (i det här fallet kan vi nog jämställa det med att en bild av tavlan laddas hem och används som bakgrundsbild på datorn eller printas ut och hängs upp på väggen). Om tavelnedladdning skulle vara ett stort problem så skulle likheten öka, men de graffare / f.d. graffare jag känner till (tyvärr ett fåtal) som försöker sälja sina verk lyckas tjäna en peng på det (en bekant sålde en tavla för 30k häromåret).
En bättre jämförelse är nog förresten mellan
Obey! -affischerna och godtycklig skiva: Obey är multireproducerbar (precis som skivor) och säljs över disk eller via beställning (precis som skivor), men det är inte många som laddar hem en kopia av affischen (i naturlig upplösning till skillnad från minigifen jag länkade) och har på datorn eller printar ut. Jag vet inte ens om den jag länkade finns att få tag på på nätet i formatet 70*50 (eller hur stor den nu är), dock kan jag få tag på i stort sett vilken skiva som helst som släppts i västvärlden de senaste 5 åren...
2) Likheten mellan graffare som kör på offentliga ytor och rappare som ställer sig på torget och drar ett par låtar är att de kan "råka i klammeri med rättvisan" samt att de inte får betalt.
Ang. medborgarlön så är jag för, men inser de två stora problemen:
1) den måste införas i ett helt slutet system (d.v.s. befolkningen ska inte öka)
2) det får inte finnas några "tråkiga" jobb (d.v.s. jobb som ingen vill ha om de kan få tillräckligt med pengar på annat vis).
10-4, over...
Tank_Marwin: Jävligt bra inlägg! Långt men definitivt läsvärt tills sista ordet! jag håller med dig om allt men vill highlighta vissa saker. Tex så tror jag också att en del av problemet inte finns i fokls fickor (pengar) utan i deras huvud...."jantelagen"! Det inga fans längre...bara lyssnare om ni förstår vad jag menar? "om folk är nöjda med att lyssna på folk med data-mic som rappat i 3 månader och fortfarande lever med drömmen att bli superstar så kan vi väl likaväl låta alla artister med potential eller dom som har jobbat hårt dö ut..."" STÖD DE ARTISTER NI TYCKER ÄR GRYMMA EKONOMISKT!
Profet
Lyricist
2006-07-05 12:00
så sant... men det är ändå inte bara inom hiphopen d här fenomenet finns... det laddas ju ner alla möjliga typer av musik hela tiden... så att skylla på att hiphopen komer dö ut lr så tack vare internet är bara så fel... ja antar att alla andra stilar har samma problem... vi måste lära oss å anpassa oss efter utvecklingen... själv är jag eg. emot nerladdningen, fasst ja tankar ner mångamånga låtar i veckan ja själv... har aldrig haft råd å köpa cd's å kommer inte ha det föränn ja får jobb heller.. men visst det är självklart sant att om vi inte hade internet hade det sätt helt anorlunda ut troligen mycket bättre än förut istället för sämmre.... till den där jämförelsen med graffiti... det är helt sant... men skillnaden är dock att en graffare vet riskerna och att det är olagligt, en rappare däremot gör det, kanske inte i första hand men i andra hand för å käna pengar, iallafall dom flesta. för vi vetju att rapp är som ett heltids jobb, och dessutom kostar ganska mycket... vet vad den här gropen beror på men inte hur man kan fixxa den... bästa skulle eg vara att få bort alla nerladdningsprogram, hitta en alvarligare anledning varför det skulle kunna vara olagligt förrutom att d e stöld så går det nog kanske... ja e på, om d kan rädda rappen ilfall... sän tycker ja dom borde sänka priset på skivor... visst d kanske blir svårt om musikerna ska ha cash... men d eju ändå så att d e skivbolagen som får den feta kakan av intäkterna inte sant? sän eju sverige ändå ganska dyrt om man jämför med utlandet å då snackar vi inte bara skivor...
Lyricist
2006-07-05 12:07
d kanske e bättre å leva på spelningar som rappare än å sälja cds??? systemet behöver ilfall ses över en liten bit å d ere no inte bara ja som tycker... d kannju finnas en viss tjusning i att alla tankar ner din musik å att alla lyssnar på den... ja e själv graffare å där handlar det eg typ bara om att synas och att bli känd.. inte om å käna cash.. om man vänder på det så kan detta med nerladningen så kan d nästan vara positivt, eftersom då bestämmer inte skivbolagen längre vem lr vad som ska lyssnas på + med det är det lättare att bestämma vem som e värd å lyssna på.. nån me riktiga skills å så... nån som fattar? för då blire ju automatiskt rätt å inga feta jävla skivbolag med i spelet.. d e bra d... låt skivbolagen dö ut ist... ajt, blev lite dubbelmoral irom här 2 inläggen nu hehe me skitsamma...
musik på mp3/data är tråkigt, jag vill blasta mina cd:s i en stereo, inte sitta med en massa låtar i datan, bara segt att hålla på, man vill ha allt, riktigta släppet, covers, tracklist och osv handlar mycket om olika generationer köp skiten, en 50-100kr är inte mycket
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
profet P26 Men saken med att stödja "artister man tycker e grymma" ekonomiskt är en sak. Men att stödja artister ekonomisk just bara för att dom gör musik och rappar är en helt annan sak. Du vill ha cash för din musik. Gör bättre musik och du kanske får cash. Börja tänka i andra banor och du kanske får cash. Börja göra pophop musik , och du når ut till flera små kids som köper dina saker. Ta kontakt med "dom stora inom svenskhiphop" största enligt mig timbuk. gör en collabo med honom, han kan sjunga en fin svängig pop refräng. och så drar du lite "rätt , fett lätt" rhyms som kidsen förstår, så koimmer du sälja som smör tro mig.
spöket - Ledsen, men "Gör bättre musik och du kanske får cash"-argumentet funkar nog inte i kombination med att du samtidigt skriver att killen ska göra listfriande musik ;) 10-4, over...
Jag tycker inte att det är nedladdning som är problemet. Det är alla ungar som måste göra en låt varannan dag istället för att lägga ner en längre tid och spotta nåt bra. Problemet är inte sveriges attityd. Problemet är Sveriges ukna rappare som gör dålig musik and thats a fact.
Snälla folk som inte är artister själva SLUTA att säga att rappare ska leva på spelningar för DET GÅR INTE. Spelningarna påverkas nu lika jäkla mycket som cd försäljningen. Visst, säg att stora artister har spelningar och får pröjs, visst men stora artister säljer fortfarande cd's. Independant artister och folk som inte har feting mycket cash till marknadsföring har inte alls samma möjligheter längre som förut att ordna spelningar och sen tjäna en slant på det. Det är inte så jävla kul längre att sitta på ett tåg i 4 timmar för att lira för en jävla ostmacka och ett glas saft. Det gjorde man när man var "hungrig" och hade börjat kicka igång sitt shit. Nu har man passerat det stadiet och plötsligt när man har blivit ett namn så är det svårare att få spelningar än när man var vilken janne som helst. Stadium ville boka oss för en festival i typ norrköping eller nått för något år sen eller två. Dom ville att vi skulle uppträda gratis, jävla Stadium, hur många dojor, fotbollar och skit säljer inte dom per dag? Promotionspelning my ass. När inte ens stadium vill pynta för en hip-hop grupp hur fasen ska en mindre klubb, en fritidsgård eller en tonåring i Flen som arrangerar sitt första jam kunna göra det. Det finns inga pengar i spelningar, inte för hip-hopare som gör underground hip-hop / indy-musik. Man kan leva med illussionen att det man gör är grymt och att det kommer att fixa sig, man kommer kunna tjäna pengar på det, men faktum är att om du gör hip-hop (inte hip-pop) så är du fucked och det är tråkigt som fan. En scen kan inte överleva utan finansiellt stöd - ideellt fungerar inte utan bidrag. En människa överlever knappt utan lön eller inkomst - hur fan ska en hip-hopscen förväntas överleva utan några pengar - Visst, en lodare kanske klarar sig ett tag på brödsmulor och att leta i soptunnor men är det den hip-hopscenen vi vill ha i sverige? Folk måste sluta vara så jävla egoistiska, det handlar inte om att stödja enskilda artister bara för att dom rappar, det handlar om att ge och ta. Vi gör ju fan musiken för er, inte bara för oss själva och många av oss har kämpat i många år och fått både massa skit och massa kärlek.
Tank, du ska få en kram när jag ser dig :) klockrena inlägg
http://www.innuce.nu
Organize!