Det många svenska rappare saknar är image, något slags vinnande koncept. De flesta gör ingenting orginellt och ser ofta sig själva som missförstådda genier som förtjänar mer uppmärksamhet. Det finns artister i sverige som är helt fantastiska och förtjänar uppmärksamhet, men flertalet är bara kopior. Jag bokar artister och fixar jams ibland och alla rappare är galet dyra för sin storlek. Innan Snook brötigenom var de ju för fan runt hela landet och spelade i princip gratis. För att få EN bra betald spelning måste ni i början kanske göra tio mindre bra betalda spelningar så folk får upp ögonen för er. Mabandes idé med ett slags nätverk tycker jag är ett oerhört bra intiativ och jag önskar er som är inblandade i det all lycka.
Unweaving the rainbow.
Lyricist
2006-07-05 15:44
instämmer låter som en fet idé... lägg upp en tråd eller nåt om d rå å fixa lite folk...
E-Type Allså bara för att men håller i en mick å gör låtar betyder inte de att man ska tjäna stålar på de, allså du verkar fatta trögt, ja har hört dina låtar å du e verkligen INTE bra, därför tjänar du inte en skit, ingen vill betala för skit, förstår du? Skit samma om du arbetar me musiken 12 timmar dagligen, du kommer inte få ett jävla öre iaf, för dej verkar de som självklart att bara för att du inte orkar arbeta på posten som vandliga svennar ska du få stålar för att du gör musik, keff du e allså... allså ......jag fattar inte varför jag lägger mig i detta men jag e tvungen o skriva detta här till dig! om d e någon som e TRÖG här inne så e det nog fan DU! har du missat att Profet har skrivit det ett par gånger,att det handlar inte om han personligen utan om KULTUREN och alla som utövar något i den? han har nyligen släppt en gratis skiva på nätet som man kunde ladda ner LAGLIGT och GRATIS! + att han brände själv ner äver 100 ex o la ut i butiker för att vanligt folk skulle kunna gå in o bara ta en skiva utan att det skulle räknas som stöld t.ex. så sluta hacka o hata på fel folk mannen! läs vad som har skrivits innan du börjar spy galla över ditt hat objekt! jag håller på o läsa igenom tråden o tycker den e jävligt intressant ,väljer dock o vänta me o skriva något tills jag e färdig me hela tråden. var bara TVUNGEN o skriva detta inlägget till E-type då jag tycker han e helt ute o cycklar me d han skrev! men d e bara vad jag tycker! hip hop 1 love!
jag e så RAK att du blir SNE!
Jag fattar inte varför ni tror att marknadsföring är nummer 1. Det finns artister som klarar sig grymt utan någon speciell marknadsföring. Alla kan inte slå och man kan inte skylla att man inte slår på att man laddar ner musiken. Slår man inte så är man väl inte tillräckligt bra, eller så gör man väl inte musik som passar den större massan. Då kan man ju inte gå och skylla på internet. Tacka istället internet för att ni fått ut erat namn och lite låtar. Ni är ju här på forumet konstant och sprider låtar, länkar och reklam helt gratis!
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A http://www.otechdesign.com
oskars - Sant att man inte bara kan skylla på nätet (eller dess användare) för att det går dåligt, men om man har en potentiell marknad på ett par tiotusen pers och ungefär hälften av dem har din platta kanske det känns surt att man bara sålde runt 500 ex? :) Även sant att det inte bara beror av den egna marknadsföringen, men att någon laddar hem en låt som den sen skickar vidare p.g.a. att den är bra eller "lol, den här måzte du bah hÖra ;D" är ju en form av marknadsföring som lätt kan stimuleras av att man lägger upp gratislåtar på sin hemsida (se exemplet "boten anna"). Problemet där är bara att få folk att inte bara ladda från hemsidan, utan även köpa plattorna / övrig merch, samt skapa ett sug efter att spelningar ska ordnas. Det har nog hjälpt Basshunter ganska duktigt att kunna säga "hej, det är jag som har gjort den där irriterande låten som spelas på radio och som din dotter söp ner sig till på festen i fredags" när han (eller hans managementbolag) ringer runt för att fixa spelningar ;) Skulle du vara intresserad av att nätverka förresten? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
dame dash sa en gång i en intervju att halva jobbet är att spela in plattan och halva jobbet är att promota den. sen så för typ 5 år sen när alla älskade looptroop och sket i pengar nu har ni fått som ni ville ha det för skiten handlar uppenbarligen inte om cash längre. kan ni inte bara inse att ni inte kan leva på er hobby för att ni inte är tillräckjligt bra. jag älskar att fota, över allt annat men ajg går fan inte o klagar hela dagarna för att jag inte säljer några bilder utan har tagit ett vanligt jobb istället. och så länge ni bara sitter här och klagar kommer jag fan aldrig gå ut o köpa era jävla tovlor
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
äsch hoppas hiphop dör ut här så vi släpper detta elände! Ingen kommer köpa skivor och speciellt inte folk på whoa där majoriteten tankar röven av sig :) Jag tankar röven av mig också men skulle jag köpa varje artists skiva jag skall jobba med är det lite cp så de flesta har redan gett mig tillåtelse att tanka deras shit men för er andra som e utanför industrin jag kan inte tala för er men vad jag vet av personlig ernfarenhet av folk som har indie bolag mm så dödar nerladdningar deras shit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
floppen - Har du givit ut en fotobok, eller försökt sälja dina bilder på annat sätt, men folk har kopierat bilderna? Det handlar inte om att det inte finns någon efterfrågan, utan att efterfrågan finns, men folk (majoriteten av oss) väljer det oschysstare alternativet... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande, självklart är det marknadsföring att lägga ut låtar på nätet, jag menar ju det. Rappare får den gratis på internet. Ändå klagar dom! Vilka tror dom att dom är? Avundsjuka? Kan man bara inte fatta att man inte kommer att bli stor, istället för att skylla sin dålig skivförsäljning på internet? Vi skulle nog kunna nätverka, men det beror lite på vad du egentligen menar? =)
oskars - Jag langade precis in en tråd i forumet om saken
Nätverk :)
10-4, over...
Mabande: Nej jag gjorde precis som 99% av alla rappare i sverige borde göra, ransakade mej själv och konstaterade att jag itne hade talangen att leva på det. Den enda som laddat hem mina bilder och olovligt publicerat dem är ironiskt nog vd:n för en svensk hiphoplabel.
floppen. haha, erkänn att det är Streetzone?
Snyggt! :D Men fortfarande: då har du ju inte riktigt drabbats i samma skala som de som har fått sin skiva kopierad till 500-5000 pers... Att en hel del av de som rappar borde lägga ner är en helt annan grej än att de som uppskattas av publiken inte säljer. 10-4, over...
Jag vet inte hur dom flesta gör men jag köper skivor för ungefär lika mycket pengar (det varier självklart från månad till månad) som både 2001 och 1997. Därför uppskattar jag inte att jag som potentiell kund ska sitta och ta emot skit från de som vill sälja sin produkt till mej över internet. Jag jobbar själv i en butik, men jag står fan inte och skäller ut och klagar på mina kunder eller potentiella kunder. Vill man övertala någon att man har rätt får man nog vara lite trevligare och ödmjukare.
...om du visste att 90% av de som var i butiken snattar från dig då? Men jag förstår helt klart din poäng :) 10-4, over...
Jag ser ändå en viss skillnad av duplicering av nånting och ren stöld...
rappare blir betalda målarna betalar
socialbidrags hiphop här i sverige....allt ska va gratis...inte konstigt skitet inte går fram....
Pancho
Har ni grävt upp denna jävel igen
Andledningen till att musik säljer så dåligt är att Sveriges bredband är väldigt snabbt och utbrett nu, därför väljer många att spara några slantar genom att ladda ner skivan istället. Men det finns ett få tal som använder det som att "provlyssna" på musiken och se ifall det faller en i smaken. Idag rappar nästan var och varannan tycker jag, och väldigt mycket känns "värdelöst" i mina öron, det är förmycket ghetto, röka på hela dagen och slåss.. Det har blivit förmycket USA över det hela känns det som. Det är många som inte har något specillt vettigt och säga, men de vill ändå få ut sin musik och tjäna miljoner på detta. Kvalitén är för låg helt enkelt. Saken är den att Sverige är inte ett speciellt stort land, och språket funkar inte iheller internationelt, därför blir här inga superkändisar. Men det finns t.ex. Timbuktu, Snook och Petter som har lyckats bra, men det är fortfarande inom landet, och det är inte bara hip-hoppare som äger deras skivor. Branchen utvecklas och tekniken går framåt, allting ska vara digitalt.. Hur många köper LPs längre? CD skivan tog över LP, nu tar MP3 över CD. Men eftersom MP3 har varit "gratis" tills nu när snacket börja, så är det väl mer en vanesak. Många är t.ex. vana vid att när det hör en låt på radion, så drar dom igång DC++ och tankar låten och har den en minut senare och kan direkt njuta av den, istället för pallra sig hela långa vägen till affären och punga upp minst en hundring, när det kanske bara vill ha en låt. Klart det finns ju singlar, men jag tror det är en dålig vana, som efter ett tag kan gå över till de bättre. Jag personligen sötödjer de artister jag gillar, jag köper deras skivor, ibland lite mesch på spelningarna. Med tanke på spelningar, det blir också färre och färre. Jag bor i Skåne, och det behöves fler jams här. Men för att locka fler folk behövs mer reklam och lägre priser. Inte många flyers man ser tycker jag, men jag kanske är ute och cyklar... Jag avrundar detta nu.. Finns säkert någon som sagt något liknande, tråder börjar ju bli rätt lång nu :)
Varken Petter, snook eller Timbuktu tror jag dock endast återfinns endast hos hiphopare
whoops såg fel, my bad missade att det stod "inte"